Vypěstujte si dobré stravovací návyky a buďte zdravější

stravovací

Správné stravovací návyky neznamenají jen jíst hodně ovoce a zeleniny alespoň pětkrát denně po malých porcích. Ovšem, jedna věc je, co jíte, ale něco úplně jiného je, jak.

Někteří žili, aby jedli, jiní jedí, aby žili. Pokud budete brát jídlo jen jako zdroj paliva  a bezmyšlenkovitě ho do sebe naházíte jen proto, aby se neřeklo, dostanete z něj skutečně jen ty živiny. Jak se třeba takové Francouzky drží štíhlé, s tím vším dobrým jídlem a pitím všude kolem? Ve Francii je každé jídlo důležitá společenská událost, svého typu rituál. Díky správnému stravování (počítaje výběrem potravin přes přípravu a konče konzumací) můžete ze svého jídla vytáhnout přidanou hodnotu a dosáhnout nejen fyzického, ale i psychického zdraví.

Veďte si záznamy

Pokud chcete mít skutečně přehled o svých stravovacích návycích, veďte si deník o tom, co sníte. Zapisujte si vše ideálně do aplikace, která vám zároveň i počítá příjem kalorií, tuků, bílkovin a cukrů, abyste měli představu o svém denním jídelníčku. Pro začátek vám to pomůže eliminovat to, čeho byste se měli vyvarovat nebo co minimálně omezit. Můžete i vypozorovat, jak jídlo ovlivňuje vaši energičnost a náladu v průběhu dne.

Jezte s vděkem

Ne, toto nemusí mít nic společného s náboženstvím nebo modlitbou před jídlem. Vděk jako skvělý v boji proti depresi a navodí vám pocit klidu. Naučte se být šťastní za to, že se můžete najíst, když máte hlad. Že si můžete vybrat to, co máte rádi a co je pro vaše tělo nejlepší.

Vychutnávejte

Jídlo do sebe nemůžete naházet z povinnosti. Vyhraďte si dost dlouhý čas dne, byste si jej pořádně užili. Pečlivě žvýkejte každé sousto dvakrát déle, než jste zvyklí, a jezte pomalu. Není spěch. V průběhu jídla se nezabývejte ničím jiným a nemluvte s plnou pusou. Když si dáte načas, nejen, že z jídla budete mít větší požitek, zároveň ulevíte i svému tělu – trávicí systém totiž bude mít méně práce s jeho zpracováním. Rovněž toho ve výsledku sníte méně, protože budete rychleji sytí – a hlavně si všimnete toho, že už sytí jste.

Dopřejte si ticho

Vedle absolutního klidu si zkuste jídlo vychutnat i bez televize nebo rádia. Vaše smysly se lépe zaměří na jídlo, pokud budete jíst v absolutním tichu. Zároveň si při jídle odpočinete od celého světa – protože ho jednoduše vypnete. Během jídla nemusíte vnímat nic jiného.

Pokud se naučíte upravit své stravovací návyky, dosáhnete větší pohody během dne i lepšího zdraví.


Inspirováno článkem z Lifehack.org

Sabina Dudová

Sabina Dudová

Studentka japonské filologie a žurnalistiky. Sarkastický fantasta s nosem zabořeným v knihách. Nezastavitelný žvanil, jakmile dojde na cokoli spojeného s japonskou kulturou.
Sabina Dudová

Add Comment

Click here to post a comment