10 tipů, jak mít funkční to-do list

to-do list

To-do list je velmi mocný, pokud s ním umíme zacházet. Koho by nepotěšilo sepsat si seznam úkolů a poté je všechny spokojeně odškrtnout? Pokud je budeme plnit systematicky, podaří se nám mít na konci dne to-do list čistý a připravený na další řádění, a naše produktivita bude stoupat raketovou rychlostí.

To-do list ve dvou: najděte si parťáka

Každý někdy upadá do situace, kdy si myslí, že jeden úkol je třeba posunout, aby jiné mohly být v pořádku dodělány. Někdy je opravdu třeba zamyslet se nad důležitostí jednotlivých úkolů. Často se ovšem jedná pouze o výmluvu, jak povinnost odsunout do pozadí a na „někdy“.

Najděte si proto někoho, ať už partnera nebo kamaráda, který si bude vést to-do list s vámi, a ze začátku si spolu předkládejte to-do listy pro kontrolu. Zní to možná školácky, ale nezainteresovaná strana uvidí jinak, proč jste nestihli odeslat dopisy nebo odnést věci do čistírny. Určitě se u toho zasmějete, ale také si uvědomíte, kde děláte při plnění chyby.

Pro každý den si určete tři prioritní úkoly

Hned poté, co vypíšete seznam úkolů, které vás čekají, určete tři nejdůležitější. Můžete použít taktiku vybarvování nebo si zvolit cokoli jiného podle vlastního uvážení.

U každého úkolu zapište, jak dlouho vám trvalo jej splnit

To-do list je velmi mocná věc, pokud se dělá opravdu svědomitě. Zkuste ke splněným úkolům napsat jak dlouho vám úkol trvalo splnit, a od kdy do kdy, jste ho řešili. Uvidíte, že spoustu cenného času padlo na prokrastinaci, a že by se onen čas dal využít lépe.

Vytvořte si také „to-don’t list“

Kromě toho, že vytvoříte několikapoložkový to-do list, vytvořte také „to-don’t list“. Jinými slovy – sepište si věci, které naopak dělat nemáte. Mohou to být věty jako například: „Neotevírej e-maily před desátou hodinou ranní“, „Neber telefony, když jsi zrovna soustředěný“, nebo „Nejez příliš těžký oběd“.

Zapište své úkoly i do kalendáře

To-do list obsahuje velmi prioritní a potom méně důležité úkoly. Ty, které je opravdu potřeba udělat v čas, zapište také do kalendáře. Ať už papírového nebo na mobilu.

Na konci dne udělejte rozvahu

Co se vám podařilo splnit? Co stále čeká na dokončení? Prohlídněte si znovu všechny úkoly a promyslete, zda se někde nezměnila priorita.

Pište úkoly s rozmyslem

Velmi často sepisujeme do našich to-do listů příliš mnoho, někdy až zbytečných, úkolů, které nás poté vyděsí svým počtem. Nezahlcujte se a rozmyslete si, zda některé úkoly jako „koupit si lak na nehty“ opravdu stojí za zmínku.

V daném čase se zaměřte pouze na jednu věc

Nejdříve splňte jeden úkol, až poté se vrhněte na další. Nepřeskakujte a opravdu zůstaňte soustředění. Díky tomu se do naší produktivity nebude vkrádat nesystematičnost a roztržitost.

Jeden nebo dva?

Někdo říká, že je lepší to-do list rozdělit na „pracovní“ a „osobní“ část. Jiní zase preferují napsat všechno pěkně na jeden to-do list, aby to bylo pohromadě. Čeká vás v práci velká prezentaci? Musíte další den k doktorovi? Rozhodněte podle sebe, zda bude lepší jeden to-do list, nebo dva.

Buďte realističtí

Tento bod souvisí s tím, že bychom se neměli zahlcovat přehnaným množství úkolů, ale také s tím, že některé naše časové údaje prostě nejsou splnitelné. Vytvořit důležitou prezentaci spíše nezvládneme za 5 minut stejně jako sepsat daňové přiznání. Uvědomujte si svoje možnosti, a nezkoušejte být Supermany.

A dejte vědět, zda jste některé tipy vyzkoušeli!

Zdroj: success.com

Zuzana Horáková

Zuzana Horáková

Studentka sociologie, angličtiny a společenských věd, milovnice jazyků, hudby, umění, fotografie a hezkých slov :)

instagram.com/zuzanks
Zuzana Horáková

Add Comment

Click here to post a comment