Upřednostňuji inbound marketing, přináší dlouhodobější efekt, říká odborník Jan Linhart

jan-linhart

Jan Linhart je odborníkem na online marketing a optimalizaci webových stránek pro vyhledávače známou pod zkratkou SEO. Své poznatky uplatňuje na pozici ředitele společnosti SEO Linhart, která pomáhá klientům zvýšit zisky z internetu.


Jak byste laikovi vysvětlil, které faktory z oblasti SEO rozhodují v tom, na kolikátém místě se umístí ta určitá stránka ve vyhledávači?

Vyhledávače chtějí, aby hledající našli relevantní výsledky a byli s těmito výsledky spokojeni. Proto se snaží dát na první místa co nejrelevantnější stránku. Ideálně takovou, která má unikátní obsah na toto téma, vlastní fotografie, videa či nějaké studie atp. Vyhledávače také považují za pozitivní, pokud na web odkazují ve spojitosti s daným tématem jiné autoritativní tematické weby. Zkuste si představit sami sebe, když něco hledáte – nechcete, aby se vám zobrazily weby plné reklam a nerelevantních nebo opakujících se informací. Laik by měl vědět, že SEO není nějaká magie nebo je to jen o penězích, ale že vyhledávače mají stejný cíl jako hledající – chtějí zobrazit co nejrelevantnější odkazy na zadanou frázi.

Dá se říci, že SEO pomůže každému, kdo vlastní web? Nebo je vhodný jen pro určitou skupinu lidí?

Všeobecně by měl web řešit problémy a potřeby lidí. Proto lidé na web chodí – aby vyřešili jejich problém nebo potřebu. Cílem SEO je přivedení cílených návštěvníků k relevantním informacím. Z těchto návštěvníků se posléze mohou stát zákazníci. Lze předpokládat, že všichni majitelé webů chtějí, aby na jejich stránky přicházeli cílení návštěvníci, kteří mají zájem o daný produkt, službu či informaci. Spousta majitelů webů zároveň SEO dělá a vlastně ani neví, že ho dělají.

Na svém webu www.seolinhart.cz uvádíte, že zvýšíte zisky klientů nejen pomocí SEO. Co dalšího zde tedy hraje roli?

Dříve jsme poskytovali jen SEO, dnes už ale řešíme i PPC kampaně, správu profilů na sociálních sítích atp. I z tohoto důvodu chceme do konce roku rebrandovat na www.linhartmarketing.cz (změní se web i celý název firmy). Ostatní služby už poskytujeme několik let, a tak je aktuálně název firmy trochu zavádějící.

Ke zvýšení příjmů z internetu pomáháte zájemcům i na školení, která pořádáte. Dočetla jsem se, že účastníků je obvykle kolem šesti. Proč tak málo?

Má to čistě praktický důvod. Sídlíme v Olomouci a zde máme školicí místnost pro tento počet osob. Když je školení v Praze, máme maximum 20 osob a většinou se školení úplně zaplní. Osobně si ale myslím, že je ideální počet kolem 10 lidí. Mohou se tak průběžně ukazovat weby jednotlivých účastníků a probírat i hlubší otázky všech zúčastněných.

Jak toto Vaše školení probíhá?

Záleží na tématu školení. Osobně školím 2 typy školení – SEO a základy internetového marketingu. U každého se snažím dopátrat, co vše účastníci zatím vyzkoušeli, a komentuji tak na reálných příkladech. U SEO školení se tedy postupně rozebírají weby účastníků a u základů internetového marketingu se probírají různé reklamy, které účastnici vyzkoušeli. SEO školení je celý den na jedno téma, snažím se jít hlouběji do tématu, a naopak v základech internetového marketingu se snažím popsat co nejvíce možností marketingu na internetu a kloužeme více po povrchu.

Jaké znaky má tedy konkurenceschopný web?

To je zajímavé otázka. Je důležité si ale uvědomit, jak vnímáme slovo konkurenceschopnost. Spíše bych se zeptal, jaké znaky má web, který vydělává a je s jeho výkonností majitel spokojen. Po příchodu na web musí být ihned jasné, čím se web zabývá. Objednání výrobků nebo služeb nesmí být složité a web musí nabádat ke splnění cíle. V první fázi bych se u webu snažil zlepšit uživatelskou použitelnost, tím pádem konverzní poměr, a poté se teprve zaměřoval na marketing. V opačném případě mohou téct peníze zbytečně do kanálu.

Když mluvíte o marketingu, existují dva druhy: inbound marketing a outbound marketing. Jaký je vlastně mezi nimi rozdíl?

Při inbound marketingu investujete prostředky do tvorby vlastního obsahu, který poté přivede návštěvnost nebo zisky. Pod tvorbu obsahu spadají i podcasty, diskuse, aktivita na sociálních sítích, infografiky, blog atp. Výhoda budování obsahu je ta, že se obsah jen tak nevytratí a může vám přinášet užitek i dlouho po publikování. Zatímco outbound aktivita je např. TV reklama, radio, billboardy, bannery, ... Většinou se outbound reklama kupuje na určitý časový úsek a jakmile ji přestanete platit, tak její účinek rychleji pomine.

Který z nich Vy sám upřednostňujete?

Záleží na cílech klienta. Upřednostňuji inbound marketing, ale v určitých situacích je potřeba i dalších typů marketingu. Inbound je investice, která přináší dlouhodobější efekt. Vyplatí se i v poměru cena versus výkon.

Filosofií VímVíc.cz je vzdělávání ostatních, a tak se na závěr každého ptám, co nového se naposledy naučil. Co to je u Vás?

Velkou část života jsem strávil u počítače a zanedbával sociální vazby. Poslední rok se snažím zlepšovat v měkkých dovednostech, především v sociální inteligenci. :)

Eliška Chocholová

Eliška Chocholová

Studentka Žurnalistiky na UK, která ráda objevuje nevšední místa, toulá se uličkami měst a v útulných kavárnách čte knížky. :)
Eliška Chocholová

Add Comment

Click here to post a comment