Staňte se lepším komunikátorem. Jak?

komunikace

Komunikace je základem každého vztahu, pracovního nebo soukromého. Coby nástroj dokáže pohnout horou, pokud se používá správně.

Dobrý komunikátor se z nás ovšem nestane přes noc. Protože se neustále setkáváme s novými lidmi a s každým je třeba používat trochu jinou komunikační strategii, i my se musíme tomuto umění neustále učit. Pár zlatých pravidel ovšem platí univerzálně.

„Největším problémem komunikace je iluze, že se skutečně odehrála.“ – George Bernard, Shaw

Poslouchejte

Pokud nebudete, nemáte na co jak reagovat. Vnímejte, co vám druhý člověk říká a dbejte na to, abyste neodpovídali jen přikyvováním a mručením – to totiž dokáže i ten, který neposlouchá. A lidé by měli vědět, že je skutečně vnímáte.

Ve skupině buďte struční

Ukážete tím, že si vážíte času ostatních. Pokud nejste přímo vyzváni k vyprávění nějakého zajímavého příběhu, který se týká více členů skupiny, držte se krátkých odpovědí. Nikoho nezajímá desetiminutový monolog o vašem všedním pátečním večeru. Pokud chcete něco sdělit, osekejte veškeré vycpávkové informace a jděte k jádru pudla.

Buďte přínosem konverzace

Trochu sebekritiky neuškodí, když přijde na to, co by mělo být řečeno. Zvažte, zda to, co chcete říct, má hodnotu, je k tématu a někam konverzaci posouvá. Neopakujte jinými slovy to, co ostatní, jen proto, abyste také něco řekli.

Nekomentujte všechno

Můžete mít na všechno nějaký názor, ale těžko bude vždy splňovat výše uvedené pravidlo přínosu. Zdržte se komentování tématu, pokud k němu nemáte co podnětného říct. Lidé vás budou brát vážně, pokud si budou jistí, že z vašich úst vychází jen konstruktivní myšlenky a neplácáte jen tak.

Načasujte si to

Nezáleží jen co a jak říkáte, ale také kdy. Pokud se vám podaří vypíchnout správný moment konverzace, vaše slova spíš budou mít ten správný kýžený efekt. Pamatujte, že vhodný čas nikdy není ve chvíli, kdy někdo mluví – zbytek musíte vycítit.

Ověřujte

Důležité především v době internetové komunikace, v jejímž rámci jsme vždy na dosah správné informaci. Odlišujte názory od faktů a pokud sdělujete fakta, buďte si jistí jejich přesností. Vystříhejte se manipulace směru konverzace tak, aby vám hrál do noty. Když si nejste úplně jisti, mlčte nebo to přiznejte.

Naučte se lidi sjednocovat

V nejedné konverzaci se vytvoří dva i více válečných táborů. Pokud z každého názoru vezmete tu nejlepší trošku, podaří se vám být tím, kdo situaci na válečné stezce uklidní.

Usmívejte se

Komunikace se udržuje na příjemnější vlně, pokud se při ní usmíváte. Pozitivní reakce na příhodná témata vás o ostatními podobně naladí a osazenstvo místnosti se ve vaší společnosti bude cítit příjemněji.

Z nikoho se nestane mistr komunikace lusknutím prstů. Ale dodržujte několik zásad a hned budete na správné cestě.


Inspirováno článkem ze Success.com

Sabina Dudová

Sabina Dudová

Studentka japonské filologie a žurnalistiky. Sarkastický fantasta s nosem zabořeným v knihách. Nezastavitelný žvanil, jakmile dojde na cokoli spojeného s japonskou kulturou.
Sabina Dudová

Add Comment

Click here to post a comment