11 ověřených kroků, které zlepší vaše stravování

stravování

Nejprve pár slov k živočišným bílkovinám a sportu

Mnoho veganů se na základě svého konání domnívá, že živočišné bílkoviny nejsou ke sportu potřeba. Ve vrcholovém sportu navíc veganů přibývá a chválí si především rychlejší regeneraci, více energie a méně zranění. Bílkovin prý není potřeba tolik, kolik si myslíme, a jejich potřebu naplní jedno luštěninové jídlo denně, oříšky a obiloviny.

To dokazuje i příklad ultramaratonce jménem Scott Jurek. Ten vyhrál téměř všechny elitní ultravytrvalostní závody světa. 7x zvítězil ve stomílovém závodě Western States a vyhrál třeba také 135mílový Badwater, který se běží pouští z nejnižšího místa USA do téměř nejvyššího. Vytvořil také americký rekord ve vzdálenosti, kterou dokáže uběhnout za 24 hodin.


Proč zrovna vegan?

Scott sám říká, že veganské stravě vděčí za svou neuvěřitelnou vytrvalost, regeneraci a celkové zdraví. Se změnou stravy začal v době, kdy už se věnoval běhání na vrcholové úrovni. Vždy zdůrazňuje, že je potřeba své tělo cítit a vnímat, co mu dělá dobře, na čem nejlépe funguje.

Scott je také velkým propagátorem rostlinné stravy pro lepší zdraví a etické a ekologické důvody. Říká, že ve své rodině a u svých klientů vidí bohužel mnoho zdravotních následků špatné stravy.


Co vlastně jí?

Z 60 – 70 % tvoří jeho jídelníček co nejméně průmyslově zpracované sacharidy. Dodávají energii a těch on potřebuje mnoho. Navíc obsahují vlákninu a tak tělo čistí. Sacharidy získává z celozrnných obilovin, ovoce, zeleniny a luštěnin.

Zbylých 20 – 30 % jídelníčku tvoří tuky. Obsahují ještě více energie a navíc pomáhají dobrému fungování organismu. Přijímá je v podobě oliv, avokáda, olivového a kokosového oleje, ořechových másel atd.

Bílkoviny nejsou podle Scotta v průběhu dne tak důležité, jejich čas přichází po výkonu a nebo večer. Nedodávají energii, ale slouží k obnově organismu. Z bílkovin má rád tofu, tempeh, luštěniny, oříšky či mladý ječmen.


Mám být tedy také vegan?

To neříkám. Můžete to vyzkoušet, poslouchat své tělo a vybrat si. Ale nejprve bych doporučil ozdravit svou stravu směrem k čerstvým nezpracovaným potravinám, a to klidně i s živočišnými výrobky. Jak se na nich vaše tělo cítí?

Každý jsme v jiné fázi osobního a duchovního růstu a každý fungujeme jinak. Měli bychom dobře vnímat naše tělo a vycítit, co mu dělá dobře a co ne. Trochu experimentovat, testovat a potom si ponechat to, co nám funguje.

To, co si myslíme, že nám chutná, totiž může být jen návyk z dětství, nebo něco, čím si zlepšujeme špatnou náladu, čím naplňujeme naši nenaplněnost. Tělu a mysli to ale nemusí dělat vůbec dobře. Zkusme vnímat, co chutná i tělu a mysli a ne jen našim chuťovým buňkám při rychlé konzumaci.


Zkuste následující kroky a sledujte změny:

  • Přestaňte se přejídat.
  • Nejezte večer.
  • Jezte čerstvé.
  • Uberte zpracované potraviny.
  • Uberte uzeniny a smažené potraviny.
  • Přidejte vlákninu do stravy – celozrnné obilniny, ovoce, zeleninu.
  • Jezte pomalu a dobře žvýkejte. Nečtěte při tom, nekoukejte na televizi.
  • Uberte mléčné výrobky.
  • Uberte maso.
  • Vařte si sami, s radostí a s láskou.
  • Přečtěte si něco o stravě a fungování vašeho těla.

Více o životosprávě a o tom, jak sportovat bez zranění ve stavu flow rozebírá autor tohoto článku ve videokurzu „Vědomý sport – spojení mysli a těla“ na VimVic.cz.


O autorovi

Tomáš Reinbergr je podnikatel, meditátor a kouč. Rád experimentuje: držel 30denní půst, vyzkoušel různé výživové směry, studoval alternativní medicíny, praktikoval různé meditace, přečetl hodně knih. To, co vyzkoumal a co funguje, rád předává dál. Na VimVic.cz učí kurzy Fitkoučink a Vědomý sport.

Eliška Chocholová

Eliška Chocholová

Studentka Žurnalistiky na UK, která ráda objevuje nevšední místa, toulá se uličkami měst a v útulných kavárnách čte knížky. :)
Eliška Chocholová

Add Comment

Click here to post a comment