Hodně e-shopů se snaží odlišit cenou, ale většině to nefunguje, říká odbornice na e-shopy

petra-mikulaskova

Petra Mikulášková provozuje vlastní e-shop a zabývá se správou inzercí na srovnávačích zboží, audity e-shopů a dozoruje nezávisle při jejich výstavbě či provozu. Napsala knihu Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod a spoluutvářela projekt Certifikace Heureky. Je autorkou kurzu Jak na výdělečný e-shop.


E-shopů je dnes na internetu velké množství. Čím se odlišit a přilákat zákazníka? Jde to dnes ještě jiným způsobem než jen cenou?

Cenou se snaží odlišit hodně e-shopů, ale troufnu si říci, že většině to nefunguje. Odlišit se lze – přístupem k zákazníkovi a pravdivým informováním o cenách, dostupnosti a kvalitách produktu. Ale i tak není vyhráno, pokud e-shop nemá návštěvnost, tak mu tyto věci jsou k ničemu. A získat návštěvnost, navíc relevantní, je disciplína sama o sobě.

Když zůstaneme ještě u té ceny – jaké jsou průměrné náklady provozu e-shopu?

Tak na toto neumím globálně odpovědět. Někomu stačí na měsíc pár tisíc, někdo potřebuje statisíce. Odvíjí se to od volby technického řešení, počtu zaměstnanců, investic do marketingu, počtu odbavených balíků apod. Prostě čím více toho je, tím více to stojí. Mnoho lidí zapomíná také na svůj čas, proto si myslí, že platit měsíčně 500 Kč za pronájem e-shopu, pak něco za obalový materiál a sem tam dobít kredit jsou skutečné náklady. Nejsou, váš čas je také náklad na provoz.

Je tedy nějaká oblast, na které se dá ušetřit, aniž by to našemu e-shopu uškodilo?

Záleží segment od segmentu – jedná se o věci z oblasti vlastní produktivní činnosti (např. naučit se psát všemi deseti, čímž si zkrátíte čas odpovídám na dotazy zákazníků). Nepředávat kompletně všechnu práci agenturám, ale snažit se vychovávat i vlastní lidi, co zvládnou části věcí řešit (např. párování zboží na srovnávačích je často o vhodném názvu položky – když se tento člověk naučí principy tvorby názvu, nemusí pak agentura věci dopárovávat – v tomto ohledu říkám, co jde, dělejte inhouse, protože to je často levnější).

Vy sama také jeden e-shop vlastníte, konkrétně palelo.cz. Vedlo Vás k jeho založení čistě získání praktických zkušeností z oboru, nebo ty byl Váš sen, který jste takto zrealizovala?

Důvodem byly zejména praktické zkušenosti. S prodejním sortimentem, co tam mám (kosmetika), díru do světa neudělám ani náhodou. Pokud se v prodeji zaměřujete na zboží s prodejní cenu do 100 Kč, musíte se hodně otáčet, abyste z toho za měsíc měla nějaký příjem, protože průměrná hodnota objednávky je často v řádu stokorun nejvýše – a s tím se pojí další věc – šílené množství odbavených balíků – a na to se nabalují provozní náklady. Mnoho obchodníků si představuje, že bude mít statisícové obraty s položkami, které prodávají za 50 Kč. Stačí si spočítat, kolik jich musím za měsíc prodat, abych dosáhla na rozumnou cifru. A pak si položit otázku – je zde tolik zákazníků, co si to koupí?

Když jste přemýšlela nad tím, co budete prodávat, byla kosmetika první jasná volba, nebo jste uvažovala ještě nad něčím jiným?

Kosmetika byla jasná volba – je mi to blízké a jsem žena. Navíc pořizovací náklady byly nízké a množství věcí uložených ve skladových zásobách je malé. Nechtěla jsem mít ve skladech zboží za statisíce. Shop jsem brala a beru jako zkušenosti, ne jako příjem. Kdyby to měl být příjem, volila bych dražší kosmetiku, než mám, a nejspíše i jiný sortiment.

Jednou ze služeb, které nabízíte, je audit e-shopu. Jaké oblasti posuzujete?

Audit se zaměřuje nejvíce na marketingové aktivity, konkurenceshopnost prodeje a základní uživatelskou přívětivost e-shopu. Pro jeho realizaci zjišťuji, jestli to, do čeho shop nyní investuje čas a peníze, může přinést výsledky. Zajímá mě též historie prodejnosti, ve které se snažím hledat anomálie či momenty, kdy to fungovalo, a proč tomu tak bylo. Co se týče základní uživatelské přívětivosti, hledám nedostatky a chyby, které mohou ohrozit nákup zákazníka.

V čem může audit majiteli e-shopu pomoci?

Auditem předávám e-shopu seznam úkolů, které má v následujících 2 měsících splnit, a to alespoň na 50 %. Zatím mi to vždy všichni zvládli vyplnit, protože věděli, že je budu kontaktovat a uhánět. Každý, kdo do toho jde, chce mít seznam věcí šitých na míru svému e-shopu, nejpíše proto se úkolům poctivě věnují. Tyto úkoly se dotýkají oblastí, o kterých jsem již hovořila – marketing, konkurenceschopnost, uživatelská přívětivost.

Pro zájemce také tvoříte vzdělávací materiály, jste navíc spoluautorkou knihy Jak vytvořit úspěšný a výdělečný internetový obchod. Jaká je hlavní myšlenka této knihy?

Kniha má být náhledem do všech oblastí, které se se zákládáním, provozem a propagcí e-shopu pojí. Je určena zejména pro nováčky, zájemce o e-shop a pro ty, co si chtějí znalosti uspořádat. Kdo si ji přečte, získá povědomí o tom, co všechno ho čeká, když se rozhodne provozovat e-shop.

V čem se liší kniha od vašeho vzdělávacího kurzu Jak na výdělečný e-shop?

Kniha a kurz se od sebe liší v informacích v rámci jednotlivých témat – někde je kniha podrobnější (Marketing), někde je zase kurz podrobnější (např. Google Analytics). Přesto hodně věcí se v nich prolíná.

Filosofií VímVíc.cz je vzdělávání ostatních, a tak se na závěr každého ptám, co nového se naposledy naučil. Co to je u Vás?

Letos jsem se naučila cvičit sestavu hormonální jógové terapie díky víkendovému kurzu. Protože jsem kupovala letos byt, tak jsem načerpala spoustu zkušeností v oblasti hypoték a žádosti o úvěr (neměla jsem žádného finančního poradce, který by za mě věc řešil, ale reálně si vše zjišťovala a zařizovala sama). I když jsem prodávala a kupovala v minulosti nemovitosti, tak jsem u toho nikdy neřešila financování hypotékou. Také jsem se naučila pracovat s aplikací Beed pro automatizované biddování na srovnávačích zboží, kterou nyní aktivně používám.

www.petramikulaskova.cz

www.petramikulaskova.cz

Eliška Chocholová

Eliška Chocholová

Studentka Žurnalistiky na UK, která ráda objevuje nevšední místa, toulá se uličkami měst a v útulných kavárnách čte knížky. :)
Eliška Chocholová

Add Comment

Click here to post a comment