Proč mají v Africe třikrát více stolice?

Tomáš Reinbergr

 

Dočetl jsem se, že průměrné množství stolice vyloučené za den se u Evropanů pohybuje v rozmezí 100–200 gramů při celkové době trávení šedesáti až sedmdesáti hodin. U průměrného Afričana se však hmotnost blíží k 500 gramům při celkové době trávení třiceti hodin. U některých divokých jihoamerických kmenů se jedná dokonce až o jeden kilogram.

U afrických domorodých kmenů byl zaznamenán nulový výskyt kolorektálního karcinomu. Souvisí to nějak s množstvím stolice? A co dělá Afričan jinak, když vylučuje o tolik více?

Strava Afričanavláknina

Afričan žijící původním způsobem života jí úplně jinou stravu než my v Evropě. Nejí žádné průmyslově zpracované potraviny. Konzumuje převážně celozrnné obiloviny, zeleninu a ovoce. Tyto potraviny obsahují velké množství vlákniny.

Když se živíte hlavně potravinami, které neobsahují vlákninu, jako jsou živočišné produkty (tj. hovězí, vepřové, ryby, kuřata, sýry, mléko atd.), tuky (tj. např. máslo či olej), alkohol a vysoce rafinované obiloviny (tj. např. bílý chléb, sladké pečivo), pak zbude jenom málo k tvorbě stolice s dostatečným objemem.

Vláknina je prvním požadavkem pro zdravou funkci střev. Vlákninu, řadu nestravitelných komplexních uhlohydrátů, obsahují rostlinné potraviny. Poté, co jsou v tenkém střevě vstřebány všechny rozložitelné složky získané ze strávených tuků, bílkovin a uhlohydrátů, společně s vitamíny a minerály, zůstává nestravitelná vláknina (spolu s velkými množstvím přátelských mikroorganismů), která vytváří objem zbývající stolice. Tato vláknina je schopna vázat vodu a tak zvětšovat ještě více objem stolice. Platí rovněž, že čím více potravin a nápojů zkonzumujeme, tím větší je střevní obsah, čímž se zvětšuje jak objem stolice, tak četnost jejího vylučování.

Díky velkému obsahu vlákniny chodí Afričan na velkou častěji a tím stále čistí obsah střev. Vláknina zároveň pomáhá z těla odvést škodlivé látky. Pokud chodíme na velkou méně často, dochází k zahnívání obsahu střev, tvorbě přischlých usazenin, množení nežádoucích bakterií a vzniku toxinů, které přes střevní stěnu přecházejí do krve a otravují celé tělo.

Pohyb AfričanaAfričan

Ano, život Afričana se liší i v mnoha dalších oblastech. Například chodí především pěšky a celkově se mnohem více hýbe. Chůze, běh i další pohyb zvyšuje peristaltiku střev a usnadňuje a zpravidelňuje tak vylučování.

Afričan je také určitě více na čerstvém vzduchu, méně sedí u počítače, je vystaven méně hluku a dalším znečištěním, chodí více bos, tráví více času aktivitami s ostatními. Možná je vystaven méně stresu, nespěchá tolik, netlačí ho budgety a dead-liny. Může mít toto všechno vliv i na stolici? Nevím, možná. A na zdraví? Určitě. Souvisí stolice se zdravím? Já myslím, že ano.

Mám tedy chodit na velkou stejně často jako Afričan?

To neříkám. Žijeme dosti odlišným způsobem a stejně už žít asi nikdy nebudeme. Ani by to podle mě nemělo být naším cílem. Můžeme se ale určitě zamyslet nad tím, co nám naše stolice říká o našem zdraví.

Podle mě je naše strava a trávení v pořádku, pokud je naše stolice přiměřeně měkká a snadno prochází ven, bez bolesti nebo úsilí. Jestli je to 3x denně, nebo 1x za 2 dny je podle mě potom docela jedno, každý jsme jiný. Pokud je ale naše stolice tvrdá a těžce ji vylučujeme, zkusme změnit stravu či zvýšit pohyb a získejme více zdraví a tak i radosti do života.

Více o stolici a o tom, jak být fit rozebírá autor tohoto článku ve videokurzu „Fitkoučink – Jak být víc fit“ zde na VimVic.cz .

 

O autorovi: 

Tomáš ReinbergrTomáš Reinbergr

Podnikatel, meditátor a kouč. Rád experimentuje: držel 30denní půst, vyzkoušel různé výživové směry, studoval alternativní medicíny, praktikoval různé meditace, přečetl hodně knih. To, co vyzkoumal a co funguje, rád předává dál. Na VimVic.cz učí kurzy Fitkoučink a Vědomý sport.

Eliška Chocholová

Eliška Chocholová

Studentka Žurnalistiky na UK, která ráda objevuje nevšední místa, toulá se uličkami měst a v útulných kavárnách čte knížky. :)
Eliška Chocholová

Add Comment

Click here to post a comment