Jakými frázemi spolehlivě otrávíte svého šéfa?

šéfa

Vztah se šéfem není vždy jednoduché udržet v přátelském duchu. Ne každý vedoucí má schopnosti správného vyjadřování a ne každý zaměstnanec je trpělivý – nebo naopak.

Nemá cenu na kohokoli svádět vinu v případě, že tento vztah začne skřípat. S největší pravděpodobností na tom totiž mají svůj podíl obě strany. Za žádných okolností ale nepodceňujte umění správné komunikace. Jako zaměstnanec můžete ovlivnit řadu věcí, pokud se vyvarujete frází, které vašeho šéfa jen podráždí.

„Odejdu, pokud…“

Výhrůžkou (či chcete-li ultimátem) pravděpodobné svého nedosáhnete. I když máte zkušenosti i schopnosti, váš vedoucí vás tento bluf nejspíš nenechá dotáhnout do konce a vyhodí vás rovnou – jen proto, aby si udržel autoritu. Představte si totiž, že by s ním takhle mluvil každý.

„Dnes (opět) nemůžu přijít.“

Každý jsme občas nemocný a počítá se s tím, ale z omluvy z práce těsně před začátkem pracovní doby by se neměl stát náš zvyk. Ukazuje nás to jako nezodpovědné a nedůvěryhodné.

„To nemám na starosti já.“

Pochopitelně máte svůj popis práce, ale mohou nastat případy, kdy je vás zkrátka potřeba i někde jinde. Pokud se občas předvedete jako schopný i v lehce odlišných oblastech než máte ve smlouvě, vaše cena pro firmu se zvedne.

„Nemůžu za to.“

Není vám deset. Uděláte-li chybu, je třeba za to nést odpovědnost a snažit se ji co nejlépe napravit.

„Nemám z čeho zaplatit účty.“

Pokud si chcete říct o zvýšení platu, takhle ne – vašemu vedoucímu do toho totiž nic není a s největší pravděpodobností ho takové oznámení nebude ani zajímat. Výši platu jste museli znát před nástupem a odpovědnost vašeho šéfa je to jen dodržovat.

„Předchozí šéf to dělal jinak.“

A lépe? Tak proč jste nezůstali? Podobná informace je ve vaší současné práci zcela irelevantní, i kdyby šlo o podobnou náplň práce. Váš šéf má plné právo dělat věci po svém.

„Nudím se.“

Ať už vás nudí vaše zaměstnání nebo to, že nemáte co na práci, tohle není  způsob, jak to dát vědět vašemu šéfovi. Je to jako mu říkat: „Vyřeš to.“ Iniciativa něco na tom změnit by však měla pocházet od vás. Dejte vedoucímu najevo, na čem byste se rádi podíleli a jaké pro to máte předpoklady.

„Nemůžu.“

Tím, že takto šéfovu žádost smetete ze stolu, si u něj plusové body nenaženete – i pokud se jedná o něco, co zcela neumíte a nemáte s tím zkušenost, měli byste ukázat alespoň nějakou snahu.

„Jsem tu jen kvůli penězům.“

I kdyby to byla pravda, takovým tvrzením svoji práce zcela shodíte – protože ji očividně neděláte s přidanou hodnotou. Jakmile dojde na zvýšení platu nebo povýšení, první na řadě budou pochopitelně ti motivovaní. Na tohle byste však měli myslet už při výběru zaěstnání a volit tak, aby vás práce aspoň částečně naplňovala a bavila.

„To není fér.“

Buďme k sobě upřímní – málo co v životě skutečně fér je. Pokud se ale s takovým postojem budete vymezovat například vůči kolegům, budete působit zapškle a žárlivě. Strhnete na sebe ten typ pozornosti, o který určitě nestojíte.

„Neřekl jste mi, že to mám udělat.“

I kdyby to byla pravda, svalením viny na šéfa si opět nepomůžete. Ve výsledku se o to totiž s největší pravděpodobností budete stejně muset postarat, ale s černým puntíkem od šéfa za výmluvy.

„Jsem strašně utahaný.“

Nezáleží, co jste dělali v noci – i kdyby se to týkalo práce. Během pracovní doby máte být schopni pracovat a pokud nejste, je to váš problém, ne vašeho vedoucího.

„Mýlíte se.“

Možná. Ale přímou urážkou jeho autority ničeho nedosáhnete, neboť podobným útokem mu nedáváte možnost přiznat chybu a přitom neztratit tvář. Použijte diplomatičtější způsoby vyjádření (například, že jste se domnívali, že je něco jinak – váš šéf si možná svou chybu zavčas uvědomí a jeho důvěra ve vás stoupne).

„Omlouvám se, že jdu pozdě – jdu z pohovoru.“

Možná si hledáte jinou práci, protože v té současné nejste spokojeni. Ale říkat to šéfovi je za všech okolností nevhodné. Vyřizujte si pohovory tak, aby vám současnou práci neovlivnily.

„Končím!“

V návalu negativních emocí řekneme spoustu nesmyslů. Ale tohle je rána pod pás. Pokud chcete odejít, váš vedoucí musí mít čas za vás najít náhradu. I obráceně, vy si musíte najít nový vhodný zdroj příjmů. Vaše zaměstnání by vás ale předně nemělo dohnat k momentu, kdy budete chtít celí vystresovaní toto zakřičet na celou kancelář.

Nepodceňujte vhodnou volbu slov. Zvlášť v pracovním prostředí si odvykněte mluvit tak, jak vám zobák narostl.


Inspirováno článkem z Entrepreneur.com

Sabina Dudová

Sabina Dudová

Studentka japonské filologie a žurnalistiky. Sarkastický fantasta s nosem zabořeným v knihách. Nezastavitelný žvanil, jakmile dojde na cokoli spojeného s japonskou kulturou.
Sabina Dudová

Add Comment

Click here to post a comment